zaterdag 25 september 2010

Google Instant en het effect op Google Adwords

Op 8 september 2010 lanceert Google het nieuwe zoeken; Google Instant. Daarmee stelt Google de SEO en SEA experts weer voor nieuwe uitdagingen.

Wat is Google Instant?

Google Instant is de nieuwe search interface van Google. Voorheen deed Google al suggesties voor zoekwoorden tijdens het typen 'search-while-you-type'. Maar nu laat het ook tijdens het intypen van de zoekterm de verwachte zoekresultaten zien; 'search-before-you-type'.

"Terwijl een gebruiker een zoekopdracht typt, geeft Google Instant automatisch de resultaten weer voor een populaire zoekopdracht die met die letters begint. Via een algoritme wordt een voorspelling gedaan van de rest van de zoekopdracht op basis van populaire zoekopdrachten die door andere gebruikers werden opgegeven. De voorspelde tekst wordt lichtgrijs weergegeven in het zoekvak en voor deze voorspelde zoekopdracht worden automatisch zoekresultaten weergegeven." (Adwords help)

Een hele nieuwe manier van zoeken dus, meer interactief en intuïtief. Dit alles om de zoeksnelheid voor de gebruiker te verbeteren. Google Instant belooft een tijdsbesparing van 2 tot 5 seconden per zoekopdracht volgens het officiële Google blog. Google Instant is voorlopig alleen beschikbaar voor de browsers Chrome, Firefox, Safari and IE 8 en in de landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Spanje en Groot-Brittanië. Ze zijn van plan om de komende maanden Google Instant verder uit te breiden naar andere landen. Wanneer het in Nederland wordt uitgerold is nu nog niet bekend. Maar het is wel handig om ons er alvast op voor te bereiden.

Deze video laat alvast zien wat Google Instant inhoudt:


Wat is het effect op Google Adwords?

Google Adwords laat advertenties zien op basis van zoekwoorden. Enkele woorden of een combinatie van woorden ingetypt in het Google zoekvenster. Als met Google Instant de zoekervaring verandert, verwacht ik ook dat je daar als adverteerder in Adwords rekening mee zal moeten gaan houden.

Het aantal vertoningen zal waarschijnlijk stijgen en de kwaliteitsscore zal dalen

Als de gebruiker van Google Instant een zoekterm invoert zal de Advertentie (gesponsorde link) dat aan dat zoekwoord gekoppeld is verschijnen tijdens het typen. Volgens Google's Inside Adwords Blog telt de advertentie als "vertoont" als de gebruiker op enter of search heeft gedrukt of als hij meer dan 3 seconden wacht voor hij verder typt. Dit laatste is denk ik van groot belang! Het zal dus het aantal vertoningen van de advertentie en dus ook de CTR (click trough rate) wijzigen ten opzichte van hoe het nu is.

Ik denk dat het aantal vertoningen zal stijgen en omdat er minder geklikt wordt zal de CTR dalen. Omdat het de advertentie laat zien naar aanleiding van het op dat moment ingevoerde zoekwoord. Dat hoeft nog niet te betekenen dat de gebruiker inderdaad op zoek is naar die zoekterm. Het kan gewoon zijn dat hij even wacht met typen om te kijken en dan weer verder gaat. Omdat de CTR gekoppeld is aan de Quality Score (kwaliteitsscore) kan deze lager uitvallen. De QS bepaalt ook de CPC (cost per click) en de advertentiepositie. Lagere QS, lagere positie, hogere kosten.

Wat adviseert Google zelf?

Google adviseert de Adwords adverteerders zich geen zorgen te maken;
"We raden u aan de prestaties van uw advertenties op dezelfde manier bij te houden als u dat normaal doet. Het is mogelijk dat Google Instant uw algehele vertoningspercentages verhoogt of verlaagt. Google Instant kan echter de kwaliteit van uw klikken verbeteren, omdat het product gebruikers helpt te zoeken via termen waarmee ze sneller de benodigde antwoorden kunnen vinden. Als gevolg hiervan kunnen de algehele prestaties van uw campagne dus worden verbeterd." In Adwords Help-Google Instant

Andere zoekwoorden?

Omdat Google Instant bij wijze van spreken de zoektermen bij de internetgebruiker in de mond legt, kunnen ze dus tijdens het zoeken op andere ideeën, lees zoekwoorden, komen. Wat die zoektermen zijn, kom je denk ik vooral achter door Google Instant zelf te gaan gebruiken en kijken wat er gebeurt tijdens het typen. Ook het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google blijft een handig instrument om te zien op welke zoekwoorden het meest gezocht is.

Kortom, bij het instellen van de zoekwoorden moet je minder als gebruiker gaan denken en meer als Google. What would Google Instant say?

Heb je aanvullingen op deze blogpost of zijn er dingen die ik wellicht over het hoofd zie dan hoor ik het graag!

1 opmerking:

  1. Aanvulling: Google Instant werkt sinds afgelopen woensdag 29 september ook in Nederland. Je moet wel zijn ingelogd met je Google account om gebruik te maken van Google Instant.

    BeantwoordenVerwijderen