In september 2008 verscheen zijn nieuwste boek Het Lingerie denken. Een boek over creatief bladen maken en succesvol communiceren. De creatief directeur van Sanoma uitgevers heeft al menig blad uit het slop gehaald. Hij kent de wereld van de bladen als geen ander en weet de geheime recepten voor een succesvol blad. Een interview over bladen maken, ontwikkelingen en trends, maar ook over de man achter de bladendokter.
Het succes van Lingerie denken
Onlangs verscheen het nieuwste boek van Rob van Vuure Het Lingerie denken, creatief bladenmaken, succesvol communiceren. Het ruim 60 hoofdstukken tellende boek is geschreven voor iedereen die wat met communicatie doet. Inmiddels zijn ruim 5000 exemplaren verkocht en niet alleen aan journalisten en bladenmakers. Het succes is volgens Rob te danken aan 40 weken hard werken. ‘Elk weekend sloot ik me op om aan dit boek te schrijven. Met de hand schreef ik alle 333 pagina’s tot het af was.’ Nu geeft hij veel lezingen door het hele land. Voor studenten voor de school van journalistiek, maar ook aan Rotary clubs of de KLM. Want ook daar zijn mensen die succesvol willen leren communiceren, aldus van Vuure.Een speerpunt bij het bladen maken is toch opvallen, je onderscheiden in de massa en dat is door te trekken op alle gebieden van communicatie.
Blinde vlekken
Het lingerie denken, oftewel hoe maak ik een blad aantrekkelijker, sexier en meer in het oog springend, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Rob van Vuure heeft een jarenlange ervaring als 'bladendokter'. Hij kijkt steeds naar de blinde vlekken. Vlekken die je zelf niet meer ziet als je er zelf mee bezig bent. Daarom werd hij vaak aangesteld als nieuwe tijdelijke hoofdredacteur om met een frisse kijk een blad van de ondergang te redden. Waarom niet alleen een adviserende rol? ‘Bij het idee hoort ook de uitvoering en als hoofdredacteur heb je op beiden veel invloed. Nieuwe ideeën bedenken, niet bang zijn om succesvolle items te herhalen, het hoort er allemaal bij.’ Voor Sanoma was hij bijvoorbeeld tijdelijk hoofdredacteur voor het blad Tuinieren dat nu Tuin&Co heet. Alles werd veranderd van inhoud tot vormgeving om weer een rendabel blad te worden dat past binnen de huidige tijd.
‘Weet voor wie je schrijft, oftewel ken je doelgroep. Wie leest je blad en wat is dat voor een persoon. Die persoon wordt ook wel de ijkpersoon genoemd. ‘Stel je een vrouw voor die de Linda wil lezen bijvoorbeeld. Hoe oud is ze? Wat zijn haar hobby’s? Hoeveel kinderen heeft ze? Waar werkt ze? Hoe is haar huis ingericht? En waar heeft ze interesse in? Continu aan die fictieve lezer denken terwijl je een artikel schrijft is het advies. Alleen als je dat allemaal weet kun je doelgericht een blad maken.
Trends
Het idee voor een nieuw blad heeft vaak te maken met timing. ‘Het aanvoelen van de tijdgeest. ‘Wat dat betreft is het bladenmaken niet trendsettend, maar eerder trendvolgend.’ Het is belangrijk om te weten wat er leeft in de samenleving. De start van een blad als Happinez kwam precies op het juiste moment. Dit zogenaamde mindstyle magazine is een succes omdat men nu geïnteresseerd is in de spirituele kant van de mens en men meer dan ooit bezig is met geestelijk welzijn.’
Ook de trend naar online is niet meer te stuiten. Elk gerenommeerd blad heeft tegenwoordig zijn eigen website. De website komt naast het blad en verwijst naar het blad en vice versa. Daarom moeten beiden precies dezelfde uitstraling hebben. Toch zal internet print nooit helemaal vervangen: ‘Informatie halen we al snel van het internet, maar een blad kan meer sfeer, emotie en gevoel bieden.’
Daarnaast biedt papier nog iets wat een website niet kan bieden, je kunt het aanraken. En juist daar wordt tegenwoordig veel mee gedaan.
Door nieuwe druktechnieken is er zoveel mogelijk tegenwoordig.
‘Je kan van alles met papier; perforaties, scratch en snif, magnetroninkt. Alles om maar op te vallen en er uit te springen tussen de andere bladen. De sirene op je cover, niet alleen een pakkende kop maar ook iets extra’s op je cover is helemaal van nu. Zo stond Georgina Verbaan voor het thema La Garconne met een plaksnor op de cover van La Vie en Rose. ‘
Help
Wat houdt Rob van Vuure bezig als hij niet met zijn werk bezig is? Matten. Hij schaakt al 40 jaar en schrijft ook voor dit vakblad. Daarnaast is hij een fervent duivenmelker en schrijft hij korte verhalen over zijn geliefde hobby onder de naam Witpen in het Neerlands Postduiven Orgaan. Toevallig of niet, de postduif, 1 van de oudste communicatiemiddelen, heeft hij in zijn hart gesloten. Van Vuure heeft zo’n 100 duiven en rijdt, als het moet, in zijn Peugeot Partner vaak honderden kilometers om een verloren duif op te halen.
Over de postduivensport, de weduwnaars, de duivinnen en de piepers heeft hij een onderhoudend boek geschreven. Voor mensen die van duiven houden en voor mensen die er niets van af weten, over dagelijkse zorg en verrassingen: Help er is een weduwnaar ontsnapt. Geschreven door de duivenmelker in hart en nieren, want zelfs op zijn werk is hij er nog mee bezig: ‘Het begint, tijdens een belangrijke vergadering, gigantisch te hagelen. Iedereen loopt naar het raam. Ik denk: zijn mijn duiven binnen? ‘
Geen opmerkingen:
Een reactie posten