zondag 28 juni 2009

Verleiden met Google Adwords


Google Adwords is dé manier om uit te vinden of jij in 4 korte zinnetjes iemand kan verleiden. Verleiden tot..clicken!
Adwords?
Met Google Adwords kunnen bedrijven reclame maken. Ze adverteren met korte advertenties die naast of boven de Google zoekresultaten worden weergegeven;de gesponsorde links. Of op het inhoudsnetwerk; websites die anderen laten adverteren door middel van Adsense.
De advertentie wordt weergegeven als iemand bij Google een bepaalde zoekterm intypt. Als de zoekterm overeenkomt met 1 van de ingevoerde keywords dan zal de advertentie in principe worden weergegeven. Of de advertentie wordt weergeven en op welke positie (bovenaan of op een andere positie) hangt af van de Quality Score .
Google Adwords maakt gebruik van Cost per Click (cpc) systeem, dat wil zeggen dat je pas betaalt als er iemand op je advertentie klikt. Het verschijnen van de Ads is kosteloos, tenzij je het anders instelt.
Elke Google Adwords Account kan bestaan uit 25 campagnes, die dan weer kunnen bestaan uit 100 Adgroups met meerdere advertenties.

De advertentie bestaat uit 4 korte zinnen:
1. de titel die komt in grotere tekens, in het blauw en onderstreept bovenaan en mag maximaal 25 tekens bevatten
2. regel 1 van de advertentie, wordt weergegeven in zwarte, kleinere letters mag maximaal 35 tekens bevatten
3. regel 2 van de advertentie (zelfde als regel 2)
4. zichtbare URL kleinere letters in het groen

Wat is het doel van de verleiding?
Belangrijk om te weten wat het doel is van de reclame met Adwords. Wat wil je bereiken? Adverteren met Google Adwords kan meerdere doelen hebben.
Wil je een grotere naamsbekendheid voor je bedrijf of wil je meer conversie (verkoop, aanmelding, informatie-aanvraag etc.)
Is het doel de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten, dan is het natuurlijk van belang om zeker in de titel, maar ook in de andere regels de bedrijfsnaam terug te laten komen.
Wil je meer conversie? Dan wil je de consument ook verleiden tot klikken en op de Landingpage direct de mogelijkheid bieden tot een aankoop, aanvragen van een brochure, abonneren op een nieuwsbrief etc. Conversie is meetbaar door middel van een conversion tracker.

Verleidelijke teksten
Hoe schrijf je een verleidelijke tekst binnen de mogelijkheden die Google biedt?


De Do’s and Dont’s op een rijtje:
Do’s:
.Denk aan de doelgroep; Wie wil je bereiken? Gebruik geen vakjargon of moeilijke woorden, tenzij je doelgroep juist dat vakjargon verstaat.
.Denk na of ‘je’ of ‘u’. Wie spreek je aan? En hoe spreek je die aan op de landingpage? Zelfde tone of voice gebruiken dus.
.Onderscheid jezelf van de massa. Kijk wat de concurrentie doet en maak je Ad anders.
.Maak je USP (unique selling point) duidelijk in de eerste zin (wat onderscheid je van de concurrentie) Bijvoorbeeld: Levering binnen 1 dag!
.Zet in de eerste regel de voordelen van je product, ipv de eigenschappen van een bepaald product Dus in plaats van: airco’s van diverse merken beter: een koele zomer met..
.Gebruik leestekens als uitroeptekens of vraagtekens (1 uitroepteken per Ad is toegestaan)
. Begin belangrijke woorden met een Hoofdletter
Uw Bedrijf Gevonden met Google Adwords specialist!

.Gebruik accenten
Dé Adwords specialist

.Gebruik getallen: nu 50% korting

.Gebruik herhaling van woorden (meer dan 2x is niet toegestaan)

.Zet zo mogelijk de consument aan tot een Call-to-action in de laatste zin. Bijvoorbeeld:
Kijk hier voor meer info, bestel Nu! Etc..

.Gebruik actieve woorden en geef de consument niet het idee dat hij er zelf van alles voor hoeft te doen. Bijvoorbeeld: Snel bezorgd en thuis aangesloten!

.Verleid door geheimzinnigheid. Is iets spannend of een geheim dan is het erg verleidelijk om uit te vinden hoe het zit:
Wat is het Geheim achter een goede Tekst?
.Gebruik de optie Keyword Insertion.
Het woord waarop mensen zoeken komt dan op die plek te staan. Dit kan zowel in de titel, in de body als in de zichtbare URL. Als het keyword te lang is komt er een ‘vervangwoord’ te staan. Het voordeel is dat de consument denkt gelijk dé advertentie te vinden waarop hij zoekt. Je Ad komt over als zeer relevant.
Bij het opstellen van de Ad werkt het als volgt:
{Keyword:webredacteur}
U zoekt een goede {keyword:webredacteur}
Zoek niet verder en kijk Hier!
www.pliens.nl/{keyword:webredactie}
De keywords die je in deze adgroup zet moeten dan natuurlijk wel in de zin passen. Gebruik in dit geval ook geen fout gespelde keywords.
. Schrijf verschillende advertentie varianten en test waarop het meest wordt geklikt (CTR) en welke de beste conversionrate heeft, want dat hoeft niet hetzelfde te zijn!!

Dont’s:
.Je wilt verleiden. Maar ga niet adverteren met teksten die niets met je product te maken hebben. Mensen zoeken wel vaak op woorden als: sex, Michael jackson etc, maar je hebt er niets aan als ze op je advertentie klikken en er niets over kunnen vinden.
.Beweer geen dingen die je niet waar kunt maken (bijvoorbeeld de goedkoopste terwijl dit niet zo is)
. Altijd alle ruimte willen gebruiken (dus 35 tekens per regel) is ook een don’t. Het is niet altijd hoe langer de zin of hoe meer info des te beter. Een korte zin kan soms juist extra in het oog springen.

Ideeën voor aanvulling of opmerkingen zijn welkom:-)

Een handig boekje over de basis principes van Google Adwords is:
. Scoren met Google Adwords, Paul Aelen (2008)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten